lauantai 2. kesäkuuta 2012

Väkevää oopperaa

Kokkola Opera School haukkasi kunnioitettavan ison palan. Eilisessä enskarissa koettiin Detlev Glanertin "Drei Wasserspiele" ja Vivaldin "La Verita in Cimento".

Glanert on atonaalista nykymusiikkia, täysin sekopäistä ja agressiivistakin. Teos on sijoitettu ydintuhon jälkeiseen maailmaan. Taustalle heijastetut lohduttomat projisoinnit ydinkatastrofeista tukevat musiikin antamaa voimakasta elämystä.
Eilen esiintyneet laulajat ovat ansainneet erityiskiitoksen. Teos on hillittömän vaikea, mutta kaikki suoriutuivat upeasti. Itseasiassa suorittaminen ei tullut katsojalle mieleenkään. Esiintyminen oli tunteisiin vetoavaa ja luontevaa.

Väliajan jälkeen nähtävä Vivaldin klassinen ihmissuhdeselvittely on sijoitettu mielisairaalaan. Musiikki on herkkyydessään täydellinen vastapari Glanertin hulluudelle. Mielisairaalan tunnelma on hetkittäin hyvin ahdistava ja esiintyjät heittäytyvät rooleihinsa pelottavan hyvin. Mistään paatoksellisuudesta ei kuitenkaan ole kyse. Ohjaus on mielenkiintoinen sekoitus kieroa huumoria ja mielen sairastumisen kamaluutta.
Eilisestä laulusuorituksesta erityishatunnosto Mäkitalon Lauralle; huikea aaria!

Pääsin prinssin kainaloon.
 Loppuun summaus; väkevä, voimakas ja vaikuttava paketti.
Aikamoisia starboja nousemassa Suomen laulutaivaalle, ennustaisin.

Lisää infoa esityksistä täällä:
http://www.kokkolaopera.com/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti